Ľudská duša -
Kdo šetří hůl.
Moj syn nie je agresor, je však veľmi silný a rýchly a nerozpráva, takže komunikuje stále hlavne telom a gestami, typické situácie sú požiciavanie hračiek, obyčajne si bez dovolenie sám nič cudzie neberie, svoje niekedy rád požičia niekedy nie, to je jedna z typických pieskoviskových situácií, ak požičať nechce ubráni si svoje veci, (ak bezdovodne ohrozuje iných je upozornený a odchádzame, to zas takto som nemyslela, ze by si mali deti robiť co sa im zachce, to zas ja viem byt riadne prísna matka. :D)
Když jsme se stěhovali na sídliště, pronesl můj otec moudrou větu - tady bude šukat kámen cihlu.
Sídlištní zkušenost pravila:
Kdo je přítelem ženy mé, je i přítelem mým, neboť kdo orá pole mé, šetří pluhu mého.
-LOL-
Dnes som bola v typickej situãcii, a stále presne neviem ako reagovať, ale tak pomaly mi dokvapkáva, v čom je môj problém a ča sa mi cez tieto situácie ukazuje o mojich nedoriešených veciach siahajúcich ďaleko do mojej vlastnej minulosti.... pretože ak sa dieťa správa "neprimerane", tak môže byť neprimeraný len môj pohľad a očakávania, alebo je neprimeranosť správania odrazom neprimeranosti či neistoty rodiča, tak či onak, niečo treba zmeniť v sebe "dorovnať" a dieťa sa automaticky ,,"dorovná" tiež.....
Dnes sa syn hral s palicou, ked si ju odložil prišiel iný chlapčiak, a tú palicu si vzal, môj to zbadal a chcel ju späť tak si ju vypýtal, najprv bojovnym výkrikom a zavrčaním, čo na miernejšie povahy úplne stačí :D teraz nestačilo tak si ju šiel vziať, a chlapčiačik nesúhlasil, tak sa strhla menšia bitka. Ktorú som po chvíli teda ukončila obaja boli v poriadku v pokoji sa rozišli, môj syn so svojou palicou, mamička toho druhého prišla a robila si skôr starosti o toho môjho, ktorý teda kolegu hodil o zem a pomaly ho už išiel škrtiť. Vtedy som zasiahla, rodičia obvykle reagujú preventívne, ešte pred konfliktom a učia deti ustupovať, môj syn je skvelý v tom, že všeobecne má na háku môj názor na to, čo si môže dovoliť k iným, hranice iných rešpektuje potiaľ, pokiaľ si ich chránia sami, je prakticky nemožné vprintnúť (ako vravi bosch) mu tú ustupovaciu ohľaduplnosť, ku ktorej sme boli vychovavaní my a stále tak sú mnohé deti ùspešne vedené...
Člověka zlomíš jen jednou. Už se nenarovná. Disciplína musí být. Ale lze ji dosáhnout i jinak - láskou. Trest je výchova strachem. Upřednostňuju výchovu: řeknu ti, co se pravděpodobně stane a ty si zvol, co chceš zažít.
Poznatek z praxe je, že dítě často reaguje na emoční stav rodiče. Těžké uplatňovat u dětí v ústavech, které již mají osobnost poškozenou. Hysterii fackou srovnáš, ale prožívat city, to je nenaučíš.
Výchova snad může být jen v příkladech. A i tak - stačí vzít dva sourozence, stejně vychovávané, a když vyrostou, je vidět, kolik procent na jejich charakteru a hodnotách asi výchova tvoří. Podle mne poměrně málo. Směsice genů rodičů, tetiček, prastrýců, aj..:D
S trestem je to asi tak, že když ho dítě očekává, je lepší mu ho poskytnout. A hlavně, rodiče mají trestat v klidu a ne v afektu.
Sáhodlouhá kázání nemívají příliš velký účinek, protože dítě (podle věku) stejně po prvních větách či slovech vypíná poslech. Nicméně je zapotřebí si provinění s dítětem probrat za jeho aktivní spoluúčasti. :)
PS: Své děti jsem fyzicky trestala jen zřídka, stačilo použít HLAS (kdo četl Herbertovu Dunu, ví. o čem je řeč-LOL-) a ti tři škodílci sypali opřekot do svého pokoje uklízet hračky-LOL-
Pokud si někdo myslí, že dítě je jeho rovnocenný partner, tak nejspíš nebude sám dospělý. Často se to stává v rodinách, kde chybí muž. Opuštěná matka se upne na synka, který ji nahrazuje partnera. Taková poněkud incestní situace.
ak je v dospelom tele dospelá osobnosť (čo sa mne javí, že je vcelku vzácna situácia)
tak či s pohlavkami, či bez, niet čo pokaziť
ja si práve myslím že tu pobehuje spústa detí v dospelých telách práve preto, že neboli k samostatnosti a zodpovednosti vedené, ale drezúrované a to práve tou metodou cukor a bič. zas učiť niekoho, čo sama neviem sa tiež bude míňať účinku...
to čo si predstavujeme pod rovnocennosťou či dospelosťou môže byť tiež značne rôzne...
ja si myslím že najlepšou výchovnou metódou, okrem lásky teda, je byť sám sebou
Zapomněla jsem na to nejdůležitější - dítěti musíme odpustit ještě tentýž den a ujistit ho, že ho máme rádi. Pohladit, obejmout, pochovat... Většinou se přitom už i malý človíček spontánně omluví, přestože jsem omluvy nikdy nevyžadovala:)
rovnocennost bytosti chapem ako - nepovysovanie sa (len preto, ze sme starsi? mysliac si, ze zakonite aj mudrejsi? mysliac si, ze sme skusenejsi?... len preto, ze sme rodicia, ci majitelia (zvierat)?