Ľudská duša -
6 mesiacov do konca života, ako s nimi naložiť?
podľa mňa duchovná rovina nie je protikladom telesnej (pudovej) ale túto zahŕňa, obsahuje a pozdvihuje, rozširuje... Zistenie, že nie som telo pre mňa neznamená, že mám telo zavrhnúť, ale že je to nástroj, ktorý používam, tak i na tejto duchovnej rovine človek (v tele) rozlišuje to pravé, to správne, to dobré (v súlade s duchom, pneuma, či bohom good-god) od nesprávneho
ale to predpokladá možnosť voľby, a tá práve pre mňa spočíva práve v tomto výbere, či budem v súlade s pneuma alebo "ani bohovi"
relativizácia dobra a zla spôsobuje, že síce človek nepociťuje vinu, ale ani nepreberá zodpovednosť za svoje rozhodnutia, v skutočnosti, podľa mňa, existuje len jediné rozhodovanie, to čo som opísala vyššie
fatalizmus, z môjho pohľadu vlastne postráda život, všetko je dopredu dané, nik nemá zodpovednosť za nič, celý svet je len akýsi naprogramovaný dej, ktorý v telách odohrávame, je to pre mňa mechanické, bez života, ak je autor zároveň aktérom, je sám dopredu naprogramovaný robot, ale áno, v tom prípade dobro a zlo nemá zmysel, vina nemá zmysel, byť v tele je len dlhá šichta, čo si treba odrobiť a človek sa teší domov :)
toto ale postráda, pre mňa teda, zmysel celkovo
takže by som povedala tak, že napriek tomu že tieto pojmy sú relatívne, mali by sme dobro a zlo rozlišovať a konať v súlade so svojim svedomím, čo poznávame ako dobré a správne
Potom ti budem vedieť povedať, či niečo také existuje, lebo takto ako si to napísala, prídem mi to ako nejaký ľudský konštrukt.
Napíš napríklad, ako sa ten vyšší, morálny a duchovný zmysel prejavuje konkrétne.
Nie len 3D hmotné telo.
Pokiaľ veríš na nejaké astrálne telá, duše, atď.....to všetko sú pre mňa telá.
Vždy ak sa ocitneš v polohe - som JA a potom je tu to ostatné, tak si vyhranená a máš nejaké telo.
Operujeme tu pojmami dobré a zlé - používaš ich aj ty a pritom okrem mňa ste ich nikto nedefinovali.
Napíš, čo máš na mysli, keď píšeš, že človek rozlišuje to dobré, alebo správne, od zlého a nesprávneho.
Daj príklad, čo je správne a čo nesprávne.
Človek, ktorý si uvedomil relatívnosť zla a dobra, nielenže nepociťuje vinu, ale nepociťuje ani zásluhy a nerozhoduje sa. Nemá preto ani za čo prebrať zodpovednosť.
Postráda to pre teba zmysel, lebo tvoja predstava je nesprávna.
Od pojmu fatalizmus v poslednej dobe upúšťam, pretože je definovaný ako VIERA. A v prípade, ktorý mám ja na mysli, o vieru nejde. Takže by som radšej používal výraz DETERMINIZMUS :)
Prečo máš predstavu, že ak je všetko dopredu dané, je to mechanické a bez života?
Zober si napríklad film.
Film je dávno natočený, v priebehu premietania sa jeho dej nemení, dej bol dávno daný režisérom, scenáristom atď.
A predsa v divákovi vyvoláva živé emócie, divák sa stotožňuje s hrdinami, antihrdinov odmieta. Film v človeku dokáže vyvolať tie najsilnejšie emócie, priviesť ho k plaču, smiechu.....
Predpokladám teda, že nepozeráš filmy, nepočúvaš hudbu, nečítaš knihy, lebo sú pre teba bez života a mechanické, sú to dlhé šichty, ktoré treba pretrpieť :)
Takže človek má niečo čo je zvieracie, ale aj niečo čím sa z animálneho sveta vymedzuje. To je ten duchovný rozmer. Medzi také vlastnosti, ktoré zviera nemá, ale človek áno, môžeme zaradiť vnímanie čistoty, alebo špinavosti v morálnom ľudskom zmysle. Cítiť stud, alebo zhnusenie.
Môžeš povedať, že sa to vyvinulo ako sociálny konštrukt, ale sú aj zvieratá, ktoré žijú sociálne a napriek tomu nič také nepoznajú. Nasledujú len základné inštinkty.
Ono sa to javí ako dve rôzne veci, ale je to klam.
Keď si to predstavíš ako číselnú os, akurát že to bude os stavov vedomia, tak na jednom kraji je vedomie v stave hmoty a na druhom kraji je v stave duchovnom. Čiže by som povedal, že sú to dva extrémy v spektre vedomia a človek sa rozprestiera medzi nimi.
To čo píšeš o zvieratách máš aj nejako podložené?
Lebo o tom, čo napríklad vyvinuté primáty pociťujú či nepociťujú, si netrúfam vysloviť kategorický súd.
Dokonca by som sa skôr prikláňal k tomu, že sa vedia napríklad aj hanbiť. Čítal som, že ľudoopy sa dokážu hanbiť a cítiť ľútosť.
Takže asi toľko k tomu.
Že zvieratá nemajú celé spektrum pocitov ako ľudia, je prirodzené, sú nižšie na vývojovom rebríčku.
Tvoj príspevok vlastne nepopiera, čo som písal, ale naopak, potvrdzuje.
Človek si už vybrať dokáže a môže.
Uhly pohľadu sa môžu značne líšiť aj podľa "výšky", z akej sa na to kto pozerá - čím nižšie, tým nižší nadhľad a menšie pochopenie ( tu nechcem nikoho hodnotiť, len popisujem fakt ) z vyššieho pohľadu vidíš, že sa bytosti navzájom učia a to i v tzv. negatívnych veciach.
Mnohým sa to nebude páčiť, ale každý človek si v množstve životov, ktoré prežije( aj niekoľko stovák životov - skôr viac ako menej ) prejde prakticky všetkým. V jednom živote je inkvizítor, v druhom upálený, potom zavraždí, či znásilní, v ďalšom si prežije opak ( pre tých, čo neveria v reinkarnáciu to môže byť problém, lebo si nepamätajú minulé životy a tak tento im môže pripadať ako znôška chaotických udalostí ) a tak by som zase mohol dlho pokračovať - Je to dobré, - je to zlé, no každý to vidí inak - je to normálne a nemusí to byť iba fyzické telo ...
A to tu máme ešte zákon zachovania energie a teda v človeku ako komplexnej bytosti sa nič nestráca a preto existuje zároveň v mnohých rovinách bytia a tu začínajú zaujímavé veci, lebo našou úlohou je postupne integrovať tieto vedomé i nevedomé roviny do jednej, čím naplní štvrtú oktávu ľudského bytia a stáva sa tzv. HOMO DEUS.
Tebou stále omieľanú halušku o tom, že človek si môže a dokáže vybrať, by som upravil - človek, na rozdiel od zvieraťa, už je schopný podliehať ilúzii, že si môže a dokáže vybrať.
definíciu dobra som napísala, ale možno to nebolo zjavné, alebo pre teba dostatočné
dobro vnímam ako niečo čo je v súlade so svedomím, s vedomím, vedieť poznať.... rozsah poznania je teda zároveň šírkou vedomia, ktoré sa tou masovou relativizáciou paradoxne vlastne zužuje, to čo ešte pred pár rokmi každý chápal ako dobro (či zlo) sa dnes často relativizuje odovzdáva sa to odtrhnuté od zdroja poznania (ako to jablko) a stáva sa svojim opakom, dobro sa stáva zlom a zlo dobrom
a preto som na to upozornila, že hoc je pravda, že sú to pojmy relatívne, tak skôr sa mi zdá dôležité zdôrazňovať potrebu vedieť rozlišovať dobro a zlo, na čo sa akosi (aspoň mne sa tak vidí) často zabúda
zaujíma ma ako rozhodovanie funguje v praxi, a vidím slobodnú vôľu v jedinom, či sa rozhodujem na základe a v prospech Ega, ktoré je iluzórne alebo v prospech Skutočnosti a to môžem až vo chvíli keď to začnem rozoznávať, v praxi sa mi vidí, že toto rozhodovanie prebieha u teba deterministu vlastne podobne ako u mňa. rozdiel je možno len v tom, že pre teba neexistuje zodpovednosť za rozhodnutie, ale to tiež nevidím ako nejaký zvlášť rozdiel, lebo zrejme si pod tým pojmom "zodpovednosť" nepredstavujeme to isté
no tá predstava o tom filme je iná, to hej, ak vychádzam z toho že sa vedomie skrze hmotu a vtelenie zažíva samo seba, tak tá metafora s filmom je skôr taká, že nie som divák v kine, ale som herec ktorý ide podľa dopredu daného scenára, som i ten divák, i autor scenára a napísať si film, zahrať ho a ešte nan aj čumieť sa mi vidí nezmyselné :D
ale tak beriem, že to máš ty nejak inak, že si pohodlne sedíš v kine chrúmeš pukance a dobre sa bavíš :)
Lebo konal v súlade so svojim najlepším vedomím a svedomím, nie?
A teraz koho vedomie a svedomie bude smerodatné pre všeobecne platnú definíciu dobra a zla?
Asi keby si uviedla príklad dobra a príklad zla, bolo by mi to zrozumiteľnejšie.
Nezmyselné to tým pádom nie je. Že si herec aj divák, to je jasné hádam a tá neznalosť scenára z toho robí zmysluplnú záležitosť. Pretože netušíš, o čom je tvoja rola.
Takže si užívaš obe polohy - si napätý divák a zároveň hráš ako o život :)
Tvoja posledná veta tým pádom nie je pravdivá, som plne účastný tejto tragikomédie zvanej život aj ako zainteresovaný herec.
Nedávno mi napadlo, že slobodná vôľa je chápaná zle.
Že to nie je vôľa, ktorá si vyberá z rôznych možností za ktorými potom cielene ide, ale že možno sa tým myslí vôľa oslobodená od rôznych tlakov, nutkaní, pudení.
Vôľa bez akéhokoľvek zámeru, ktorá tým pádom nejde za ničím a spočinie nehybne v jednom bode a v prítomnom okamžiku.
rozpoznávať dobro od zla je v podstate rozpoznávanie Pravdy od lží
smerodatná je pravda, problém vidím v tom, že sa spoločnosť nebráni šíreniu evidentných lží a tie sa stávajú smerodatnými pravdami
príkladmi sú konštrukty o genderoch, migráciia, ekologia
to sú veci o ktorých máme naozaj mnoho ozaj faktických poznatkov a skúseností, ktoré sa neberú do úvahy