mesiac
Piatok, 19.4.2024
Meniny má Jela

Hudba a filmy - 

Prelomiť vlny

oneday
oneday | 26.2.2015 21:35
Jeden z nejkrásnějších, nejopravdovějších a zároveň nejbolavějších filmů... Naprostá existenciální dřeň. To už vlastně ani není umělecký film, ani stylizovaná výpověď o našem odcizeném světě, to je fungující odcizený svět sám.

https://www.youtube.com/watch?v=SHqZh-9AiCs
neznámy
neznámy » oneday | 26.2.2015 22:58
teraz neviem kto predstavuje ten odcudzeny svet.
Ci ten chlap co nanutil vlastnej zene jej zahubu, okolie co ju odsudilo, muzi co ju brutalne zneuzili a zabili, alebo nedostatok zmyslu pre realitu a predvidavosti a ohromna naivita u samotnej zeny.
-ROLL-
neznámy
neznámy » oneday | 27.2.2015 00:55
Ten film som videla pred vyše dvadsiatimi rokmi. Vyšli sme z kina a nevládali sme ani hovoriť.... Ten tlak, pod ktorý Thrier dostáva divákov,je údesný. Často mám pocit manipulácie a pochybujem o tom, aký je režisérov zámer...

V každom prípade si ten film ešte niekedy pozriem. S odstupom...
oneday
oneday | 27.2.2015 10:00
ja som žiadny tlak ani manipuláciu necítil....

film bol natočený v r.1996 ...takže ste ho musela vidieť skôr než začal Trier o ňom uvažovať
neznámy
neznámy | 27.2.2015 11:34
Možno ho len fascinuje psychotické správanie a s tou svojou fascináciou sa len chce podeliť cez jeho diela. :) Moja šálka kávy to nie je -NOOO-
neznámy
neznámy » oneday | 27.2.2015 11:44
Mea culpa:) Ano, v roku 1996, pamäťové prosesy mi už neslúžia, takže 19 rokov je to už....
neznámy
neznámy | 27.2.2015 11:52
Asi aj mňa fascinuje psychopatické správanie, keď ho napriek výhradám pozerám:D.... Ale Nymfomanku 2 som už nedala, lebo sa mi jednoducho nechcelo :D

Naposledy muž priniesol taký zvláštny dánsky seriál od neho, volá sa House that Jack built, ale stihli sme len prvý diel, aj pri tom muž zaspal:D... a tak si zhruba každý týždeň hovoríme, že by sme to mali dopozerať a stále nič... Ale vyzerá ten seriál riadne úchylne -LOL--LOL--LOL-
neznámy
neznámy » oneday | 27.2.2015 11:57
Videl si Tanečnicu v tme? Tam bola tá manipulácia dovedená do dôsledku.
neznámy
neznámy » oneday | 27.2.2015 13:51
O tom filmu jsem už hodně slyšela a četla kladné recenze, ale dosud neviděla.
Tak váhám, zda si to mám pustit, když mám zrovna takové nic moc období (Saturn v opozici na Lunu) a cítím se i fyzicky mizerně (vys.tlak), aby mne z toho ještě neporazilo.-SADLEY-
Argyll
Argyll » oneday | 1.3.2015 11:59
Zajímavý film. Hlavní postava - evidentně schizofrenička, při jejím rozhovoru s Bohem mi šel trochu mráz po zádech (vzpomněl jsem si na Gluma z Pána Prstenu) - dokonalý rozpor ega a supereega, neschopnost integrace obojího do smysluplného celku. Postava naivní, prostá, dětinsky bezprostřední v prostředí tvrdém, rigidním a citově nehostinném, to nemohlo dopadnout dobře... Veliké PROČ se mi doposud vznáší nad tím požadavkem ochrnutého manžela: pokud měl ochrnutí na většinu těla, nechápu jakým způsobem by jej mohla vnucená promiskuita jeho ženy držet nad vodou. Nějaká čistě psychologická masturbace? Ta Skarsgaardova postava na mě dlouhou dobu působila jednoznačně sympaticky, i když bylo jasný, že je z toho páru chytřejší, protřelejší, silnější a víc nad věcí a že je jen otázkou času, než toho využije. Otázka ale pořád zní - proč? No a ten závěr filmu - veliký námořní snuff :D, nějak mi to přišlo přitažený za vlasy. Duševně vyšinuté děcko, které si vzalo za vzor Marii z Magdaly a uvěřilo, že jede naplnit na tu loď svůj osud a ideál křesťanské lásky? Skutečně to byla pouhá výchova k sebeobětování a sebezapření a manipulace jejího muže? Anebo v tom bylo víc? Každopádně to bylo smutný...
Btw. pěkná scéna - chlastací závod na svatbě, zachmuřený Highlander drtící v ruce sklenici od punče, a také ten invernesský dialekt... Určitě skvělý von Trierův počin, ale třeba takový Dogville mám mnohem raději, i když je také drsný. I podobné téma - žena jako oběť. Avšak postava Nicol Kidman v Dogville je někde trochu jinde než Bess z Vln a na závěru filmu se to taky odrazí...
neznámy
neznámy » Argyll | 1.3.2015 12:48
Schizofrenička??? No,já z ní měla spíš pocit,že je jako malý děcko,ty si taky takhle povídaj...

Ta otázka proč se její manžel takhle choval je asi záměrně tak drásavá.
Nabízí se několik možností,nejspíš byl záměr,aby zrovna nad tímhle člověk přemýšlel.
Jestli to bylo způsobený opravdu poškozením mozku....psychologie toho manžela je taknějak na pozadí,ale určitě vyvolá hodně otázek
Napadlo mne,jestli to nebyla prostě jen chorá touha úplně nemohoucího člověka,hýbat osudem jiných,aby si dokázal,že až tak nemohoucí není.Nebo jestli to zranění nemohlo způsobit v mozku určitý setření toho filtru,co nám pomáhá rozhodovat se co je dobré a co zlé.....
Každopádně zajímavý film.
neznámy
neznámy | 1.3.2015 20:46
Taky si nemyslím, že byla schizofrenička, to mě vůbec nenapadlo a popravdě by pro mě ten film dost ztratil na zajímavosti, pokud by to tak mělo být. Protože když je někdo "blázen" tak už je možné cokoli. Ale u ní to spíš byla ta dětskost, čistota duše, která se paradoxně projevovala i tím, že se chovala jako kurva....U jejího muže mi přišlo, že mu prostě hráblo z toho, že už nemůže souložit, nic víc, přišel mi jako jednoduchá postava. Vidlěla jsem to teda hodně dávno, sice asi 3x, ale hodně mi mohlo vypadnout.
neznámy
neznámy | 1.3.2015 22:32
Práve som ten film dopozerala. Fúúú, asi silnejší Trierov film nepoznám.
Ani neviem, čo k tomu napísať. Po rozume mi akurát chodí citát z biblie.
"Chudobní duchom, lebo ich je kráľovstvo nebeské"
Súhlasím, schizofrénia veru nie, detskosť a čistota duše, jednoduchosť, to by som hlavnej postave prisúdila.
A to bigotné kresťanské prostredie mi pripadalo strašné, to už sa asi radšej narodiť ako moslimka. -NOSMILE-
Musím si pozrieť Trierov horoskop. Ten režisér v každom filme rieši to isté. Fakt zvláštne. :)
neznámy
neznámy » oneday | 2.3.2015 10:20
Z té hlavní postavy jsem měla rozporuplný pocit. Ani ne rozporuplný. V podstatě od chvíle kdy si ta dívka "vymodlila" svého muže za každou cenu zpět, navíc to "za každou cenu" nedokázala pak pobrat, mi spadly "růžové brýle" a už jsem se na ni nedokázala dívat jako na tu čistou, naivní, bezbrannou. Nevím k čemu bych to přesně přirovnala. Všimla jsem si, že se Lars von Trier zabývá ve svých filmech především ženami, které jsou nějak poskvrněny "vinou". Nenadarmo má konj lilith a luny v kozorohu. Ale ten jeho pohled do duše ženy je hlubší a to mě asi zaujalo nejvíc.
Myslím, že to byl vzkaz, jak může nevědomost, "nevědomá" manipulace ovlivňovat lidské životy a i ten vlastní. Přitom to co se zdá jako nejčistší je nakonec dílem největší záhuby. Kontrast dvou světů z nichž ani jeden není čistý ve své podstatě. Protože to tak ani jinak nejde?
Každopádně zajímavé k zamyšlení..
neznámy
neznámy | 2.3.2015 10:34
Ona na mňa pôsobila inou čistotou.
Mala som z nej pocit, že je to človek, ktorého mentalita ostala na úrovni dieťaťa, aj tie jej dialógy s "bohom" boli dialógy dieťaťa s imaginárnymi postavami vlastného destkého sveta.
Tá čistota bola čistotou "nepopísaného papiera", nie čistotou prameniacou v poznaní.
Aj jej láska k mužovi bola detskou láskou, plnou oddanosti a závislosti.

Máš Trierov horoskop? Kde si ho našla?
neznámy
neznámy | 2.3.2015 10:55
Ano chápu. Akorát na manipul jsem prostě citlivá : )
Každý je nepopsaný papír, dokud si nevšimnem písmen nebo se to osobité písmo nenaučíme číst. A ten list pak už není "prázdný". Jen pro některé holt máme větší slabost a tam vidím právě to téma.

Našla jsem v databázi slavných osobností na najdise. Jen není udán přesný čas.
neznámy
neznámy | 2.3.2015 13:53
Mnoho veľkých umelcov tvorí celý život v podstate len jedno jediné dielo, napr. Marquez je najlepší príklad.
Pre mňa je V.Thrier veľký umelec, ale aj veľký manipulátor a to nie celkom beriem.
To, že je manipulátor, mu vyčítajú aj kritici.

Ak porovnám filmy, ktoré som od Thriera videla (a bolo to už dávno), vždy sa tam opakuje schéma: žena sa ocitne v zúfalej, takmer alebo bezvýchodiskovej situácii (žena odsúdená na smrť v Tanečnici v tme, žena zrútená po smrti dieťaťa v Antikristovi, žena zoči-voči zániku Zeme v Melanchólii)... a my ju v jej zúfalstve pozorujeme ako výskumník pozoruje pokusné zviera v laboratóriu. Samozrejme, je to vždy úžasné divadlo, mnohorovinné, útočiace na diváka na mnohých úrovniach, vyšších aj nižších.
A muž, muž je bezbranný, ochromený, nemohúci (muž ochrnutý v Prelomiť vlny, muž s prevŕtanou nohou v Antikristovi....).

Je zaujímavé v tejto súvislosti aj jeho osobné pozadie. Čítala som už dávno, tak sa ospravedlňujem za prípadné nepresnosti. Pochádza z dobrej kodanskej rodiny, vychovávali ho ako malého dospelého, veľmi voľne, bez kriku a bez bitky. Na druhej strane, keď neposlúchal, mama mu zvykla hovoriť, nech ju nehnevá, lebo môže dostať porážku. Pri jej smrteľnej posteli sa dozvedel, že jeho otec nie je jeho biologický otec, že si ho v podstate naklonovala. Stretla muža z významnej umeleckej rodiny, ktorý jej prišiel ako vhodný genetický materiál pre jej dieťa.... a narodil sa malý Lars... Mal už vyše dvadsať, keď sa to dozvedel a musel to byť riadny šok, spracovať to.
Už len k vôli tomuto musí mať prinajmenšom veľmi rozporuplné pocity k matke, k ženám. Tvrdí, že všetky jeho filmy má na svedomí jeho neurotická matka. A má potrebu narúšať všetko, čo je pod kontrolou, v norme...
neznámy
neznámy | 2.3.2015 17:24
To znie zaujímavo, naozaj sa nedá nevšimnúť si v jeho tvorbe spoločný prvok, jeho osobný problém.
Jeho tvorba je pre neho samotného zrejme pokusom o katarziu. Čo je zaujímavé v súvislosti s Lilith a Lunou v jeho horoskope.
Ale tú manipuláciu som nepochopila, nemám pocit, že by ma svojimi filmami nejako manipuloval...
neznámy
neznámy | 2.3.2015 18:51
Tá čistota bola čistotou "nepopísaného papiera", nie čistotou prameniacou v poznaní.

ved prave, normy a pravidla dane spolocnostou su bud dodrziavane alebo rucane. Je vsak otazne do akej miery je mozne tieto normy prekracovat a kam az daleko sa da zajst( je zaujimave ze prave osobny pribeh rezisera moze riesit presne tuto istu dilemu, co to slobodna vola je, ci ma alebo nema hranice, a cim su tie hranice dane - vid slobodna vola jeho matky nechat sa oplodnit-ROLL-). Napriklad, tento pribeh je mozne vidiet aj ako obvinenie dogmatickosti a rigidity cirkvi ( aj ked to tak byt nemusi), na druhej strane, prave v cirkvi, ktora tak obmedzuje slobodnu volu jednotlivca, sa vyskytovali ludia so schopnostou mystickych zazitkov, ktore su beznym clovekom nepostihnutelne. Mysticizmus v modernej dobe akosi nema miesta, ale to iste si mohli hovorit ludia pred tisicrociami.
To bola len taka uvaha, co je cistota duse, ci clovek, ktory sa rozhodne nedospiet, je cisty vnutorne, alebo robi chybu a niekde sa mu to vracia. Otazka je, ci sme schopni vziat zodpovednost za svoje rozhodnutia, a do akej miery mozeme prekracovat normy.
Tak isto by som mohla polozit otazku, je spravne rucat vsetky autority?, nie je mozne na zaklade poznania, dospiet k inemu druhu videnia? Ak teda intuicia predci autoritu, nemala by byt autorita primarnou formou a intuicia obsahom?
Alebo este inak, co ak vsetko stoji na schopnosti jednotlivca, niekto zlyha, a potom sa moze hladat vinnik a niekto, za rovnakych podmienok ziska slobodu. To by sme si vsak mohli polozit otazku, ci sloboda existuje iba vnutorne, a co to je.-BIGEYE-
neznámy
neznámy | 2.3.2015 19:16
Tu je jeden link, ktorý hovorí o Thierovi a manipulácii http: //kultura.pravda.sk/film-a-televizia/clanok/32823-robert-sveda-na-larsovi-von-trier-je-fascinujuca-manipulacia/

Napr. v severskej tlači je veľa článkov a rozhovorov s T., ktoré idú omnoho viac do hĺbky. Ono to treba vidieť aj v kontexte severského umenia, tej strindbergovsko-bergmanovskej tradíce, severania idú viac do hĺbky, na dno psychiky postáv, rozpitvávajú ju až obsedantne.
T. manipuluje predovšetkým svojimi postavami, lebo ich postaví do bezvýchodiskovej, zúfalej situácie, z ktorej akoby nebolo úniku a nechá nás divákov sa na to pozerať. A vŕta, a tne až do živého. A tu sa začína manipulácia s divákom, ktorý je do tejto emocionálnej drámy zatiahnutý, často tiež zúfalý (ja áno, priznávam sa k tomu!!) a len sa prizerá tomu strašnému utrpeniu.
Určite to každý inak prežíva, a to je práve na T. úžasné, tá mnohovstevnosť, mnohovýznamovosť, to množstvo pandoriných skriniek, ktoré otvára.
Na mňa silne zapôsobil Antikrist, paradoxne film, ktorému vyčítajú manierizmus (a myslím si, že majú pravdu, tam sa v tej spleti protichodných významov pravý význam akoby úplne strácal).
Myslím, že dnes už T. viem pozerať s nadhľadom, ale najprv som si jeho filmy potrebovala racionálne uchopiť (uvedomiť si kontext, mechanizmy).

V Antikristovi bola témou smrť dieťaťa, tak asi to ma ako matku zasiahlo.
Inak, aj ja mám Lunu v Konjunkcii s Lilith, ale v býkovi a v 8.d. smrti, možno preto sa viem tak naostro napichnúť na to temné v T. a následne to aj trochu ťažšie trávim.
Stránka:
1 2
 

Poèítam horoskop... Počítam horoskop...