Voľný pokec -
5 budhistických lekcií a príbehov
Podle mně základním nedostatkem uvažování mnicha je že nepochopil že zloděj nemá co získat. Protože nelze nic získat. Zisk je klam a je jedno v jaké oblasti či materiální anebo mentální či duchovní. Ani osvícení není možné "získat". Nemohl ho tudíž mít ani mnich a nelze v tom smyslu uvažovat o takovém daru.
Mnich však pojal přání manipulovat s vědomím zloděje jakousi pochybnou transakcí s měsícem a vnucovat mu zloději cizí vnímání světa.
Toť známka nevědomosti mnicha. Nejspíše jakousí úplňkem vyvolanou duševní extází pojašený mnich se nechoval koncentrovaně a přiměřeně situaci. Na rozdíl od zloděje.
Já bych například na zloděje pohlížel jako na dokonalého. Zloděje.
Prečo by na mnícha útočil, keď mu nemá čo zobrať? Ktorí ostatní kŕmia mnícha, keď žije na samote? Neviem, ale nie sú tam spomenutí iní ľudia, len on, že býva vysoko na úpátí hôr. A možno zlodej pochopí, že cudzie rúcho jeho problém nevyrieši, alebo vyrieši, ťažko povedať.
Tie príbehy sú voľné vo svojom výklade, takže každý ich môže pochopiť tak ako to jemu práve v tej chvíli vyhovuje.Tak ako to jemu momentálne pomôže (možno).
Zvaného nevědomost.
Nekrást je sice jedna z takzvaných ctností.
Ale mnich hromadí zase v jiné úrovni, úplně stejně.
Jen vyumělkovanější ego.
Jinak by pochopil že nemá ve skutečnosti co darovat.
Všichni jsme v tomto ohledu žebráci.