Voľný pokec -
Existuje slobodná vôľa?
https://invivomagazin.sk/existuje-slobodna-vola-klamlivy-pocit-slobodnej-mysle_294.html
Oni akoby chceli ospravedlňovať zločincov a vrahov - pretože ak slobodná vôľa neexistuje, tak by vlastne ani títo zločinci NEMOHLI za to že spáchali zločin !
Veď predsa aj ak bolo rozhodnutie cca 3 sekundy pred činom, tak kto urobil to rozhodnutie? a z toho by vyplývalo, že to rozhodnutie nebolo neovládateľné ale bolo premyslené, čo je ešte horšie - lebo potom je to úkladný zločin.
O mnohých veciach sa rozhodujeme dlho (aspoň ja áno) niekedy aj celé dni, týždne, mesiace a nielen tri sekundy pred skutkom, a predsa sa o nich rozhodujem ja a nie niekto iný.
Napríklad samovražda je prejavom slobodnej vôle - pretože ak človek nevidí východisko zo situácie v ktorej sa ocitol, tak ešte môže urobiť takéto gesto slobodnej vôle.
Ale nechcem týmto obhajovať samovraždu - vždy sa má hľadať lepšie východisko z problémov. Je to však prejav slobodnej vôle.
PS napadlo ma že aj biblia to potvrdzuje:
Preto si medzi sebou povedali: „Netrhajme ho, ale losujme oň, čí bude!“ Aby sa splnilo Písmo: „Rozdelili si moje šaty a o môj odev hodili lós.“ A vojaci to tak urobili. - chudáci nemali na výber
Oni mu povedali: „narodí sa V judejskom Betleheme, lebo tak píše prorok:
"Všetko je dovolené, ale nie všetko prospešné.
Všetko je dovolené, ale nie všetko buduje. "
To znamená, že pri rozhodovaní a uplatnení slobodnej vôle si treba najprv uvedomiť, čo toto rozhodnutie prinesie a či bude v súlade napr. aj s Desiatimi Božími prikázaniami.
Napr. V. prikázanie - Nezabiješ! znamená, nezabíjať iných ale ani seba, a malo by sa dodržiavať, lebo pri jeho porušení sa dostane do problémov - pri zabití iných to nezostane bez odhalenia a seba - tým si sám pripraví problémy do budúceho života.
Alebo VII. prikázanie - Nepokradneš - tam si tiež pripraví sám sebe problémy do budúcna - ako napr. aj niektorí politici. A tak by sa dalo pokračovať.
K čomu dodám, že ani tí, čo súdia a trestajú nemajú slobodnú vôľu, takže nemôžu konať inak.
K tým rozhodnutiam: "Ako aktívny činiteľ sme iba časťou svojej mysle, vystavení na milosť a nemilosť jej ostatným súčastiam. Môžeme robiť to, čo sa rozhodneme urobiť. Ale nemôžeme sa rozhodnúť, čo sa rozhodneme urobiť. Rovnako si nemôžeme vybrať, čo si vyberieme."
Samovražda. Brať samovraždu ako akt slobody, aj keď "iba" ako gesto...no neviem, neviem :)
Že je to mozog, kto rozhoduje ako sa píše v texte?
Ja si myslím, že impulzy vychádzajú z nezvedomenej hlbky osobnosti a tých pár sekúnd je proces zvedomovania, sformovanie myšlienky. Je to pre mňa akurát potvrdením, že nevedomie je základ a to čo z neho vypláva na povrch, dostáva myšlienkovú formu. Myšlienková forma je len škrupina, alebo hladina. Nie je to osobnosť, ktorá rozhoduje.
Nič zvláštne pre mňa, ani nijaké nečakané odhalenie. A už vôbec nie potrvrdenie fatality.
Nevedomie ako ešte nesformulované vedenie a poznanie. Toto nezvedomené, nesformulované poznanie je podľa mňa základom všetkého. Z neho sa formujú a vyskakujú do vedomia bublinky myšlienok. Z niekoľko sekundovým opozdením. :-)
Čo sa týka slobodnej vôle, alebo fatalizmu... Nie áno a nie, ale nielen ale aj.
Co když je tomu naopak? Vědění a poznání jako ještě nerozpuštěné nevědomí?
Vesmír je chaos v němž plavou zárodky struktur.
Samozřejmě že z lidského pohledu upřednostňujeme cíl poznávat vědět.
Ale to je jen náš lidský omezený záměr. Naše přání které bývá současně i našim prokletím a příčinou nevědomosti neboť zdrojem oddělenosti??
8 Čím více moudrosti, tím více mrzutosti;
kdo množí vědění, množí žal.
Kniha Kazatel
Potřebujeme zjistit kdo zažívá tuto kauzalitu. Možná že je to tentýž kdo dává všemu i příležitost zažívat celek jako syntézu jednotlivých nesvobodných fragmentů našeho já.
V dosažení celistvosti se může náhled na svobodnou vůli různit, od pohledu kdy uvažujeme o svobodné vůli obyčejného otroka smyslů, vášní..
Nejspíše je zapotřebí poznat krále, stát se králem, abychom poznali jak chutná doopravdy svobodná vůle.
Svobodná vůle je především tedy asi vztažena na zodpovědnost za celek.
Otázkou asi tedy nebude zda svobodná vůle je či není anebo v který časový okamžik vzniká, ale spíše bude otázkou zda jsme schopni, připraveni svobodnou vůli unést. Protože svobodná vůle není stav high po dobrém matroši, stav svobodné vůle je stav integrace(syntézy) lidského v božské anebo naopak.