Cesty tela i ducha -
Jan Patočka-občanská odpovědnost
Vidíme i dneska smysl občanský iniciativy na obranu toho, co máme rádi? A toho, co máme neradi? jen pro obranu svobody jako takový?
Nebo nevěříme, že to má smysl a jsme příliš zaujetí svým vlastním životem?
Po 20 letech od sametu už máme obstojně "ošahaný" naše práva a svobody.
Máme ošahaný taky povinnosti a odpovědnost?:)
http://www.youtube.com/watch?v=RyYN_25jpUk
Na Tvoje otazky je odpovedou mometnalna situacia, politicka aj celospolocenska. Aspon v meste, kde zijem pocitujem, ze viac menej su vsetci zaujati len svojim vlastnym zivotom. Nastastie vzdy sa najdu ludia, ktori si dovidia dalej od vlastneho nosa a mam taky pocit, ze ich je coraz viac. Velka skoda (teda aspon u nas na Slovensku) je, ze namiesto hladania toho, co by nas zjednocovalo, stale hladame rozdiely....
pojdme se spíš zamyslet nad tím, co to vlastně občanská odpovědnost je, kam až sahá a jaká může bejt její moderní podoba. Pro mě je to trochu nový téma, takže se rád nechám inspirovat:)
(doufám, že se vyjádřej i pamětníci, viz např drFaustroll apod..)
Pre mna osobne obcianska zodpovednost je praca na sebe samom. Zabrdnem trochu do psychologie. Podla Junga, clovek, ktory nenajde hrdinu v sebe samom, hlada ho vonku. Z historie pozname krasne priklady tzv hrdinov(Stalin, Hitler ....) Preto podla mna, clovek, co chce byt zodpovedny, chce sa rozhodovat zodpovedne, chce zit zodpovedne, musi najst seba sameho a pracovat na sebe. (Ved Patocka je toho uzasnym prikladom)
Potom nastupi zodpovednost ako taka, voci sebe samemu aj voci spolocnosti. Inac sa na zodpovednych mozme kludne hrat, ako sa uz hrame nejaky ten cas a vidime kam to dospelo. A kam to este len dospeje....
Clovek - obcan potom prirodzene pocituje zodpovednost voci svojim sukmenovcom - dalsim obcanom, ale nielen ku nim, pocituje zodpovednost voci celemu svetu, prirodzene kona ,ako som uz spominala, konstruktivne :-)
A tu sa dostavam k jadru, co som chcela povedat, obcianska zodpovednost je pre mna nehrabat len na svojom piesocku, ale pozriet sa dalej a objavovat a ucit sa, ako male deti. Obcianskej zodpovednosti (ako zodpovednosti ako takej) sa musime naucit. Asi tolko :-)
(s tím pojmem budování mám trochu problém:D)
zajímavej postřeh, že obč. iniciativa (dále jen OI) může začít vlastně už prací na sobě. Protože každá práce na sobě má následně dopad i do světa ven a tudíž má potenciál měnit společnost. (Jinak ale práce na sobě může bejt motivovaná i tvrdě zištnejma osobníma cílema, tam ten dopad na společnost je asi někde trochu jinde a jinak)
Ale ted o co mi šlo, jedinec v rámci OI. A to je to přeci jen jiná rovina. Už víš o vlastní identitě a síle, takže ji můžeš v rámci nějakejch osobních kompromisů (který v demokratickým procesu jsou nutný) v OI odevzdat. Protože hlavní je cíl, nevím, třeba nekácet stromy na šumavě.
A u Patočky byla ještě řek bych vyšší rovina,on se postavil za něco pro něj stěžejního (svoboda projevu), přestože to zároveň znamenalo bránit Plastiky,jejichž hudebnímu projevu nerozumněl, byl mu cizí. (zatímco když bojuju za les, bojuju nejen za svoje právo mluvit do rozhodnutí těžařskejch molochů, ale i za ten les ,kterej mám rád)
a to mi přijde fakt zajímavej občanskej postoj, když ne všechno, za co se beru mi je příjemný a důvěrně známý. Není to jakýsi povýšení osobní síly na ještě další rovinu? Dejchá z toho ten prvorepublikovej mravní postoj, obětovat svůj vlastní komfort, nejen proto, že něco mám rád a stojí mi to za to a navíc třeba chci bejt mesiáš a hrdina, ale protože to prostě "je třeba".
Mám pocit, že dneska lidi přemejšlej: bránit svobodu projevu může i ten druhej, spisovatel, novinář, kněz. On je i rocker, tak si to užije víc jak já.
U Patočky ale cejtím: Kdo jinej by to měl udělat než já, filozof a intelektuál?
první co člověka napadne je samozřejmě, že to je téma vydělení jedince ze společnosti, individualismus, kterej je dneska tak populární. To téma já dneska můžu skoro všechno, ale skoro nic nemusím.
Ale beží mi pod tím vlastně hlubší rovina.
dříve: člověk jako součást davu -hlavní hodnoty-bezpečí, přežití.
dnes: člověk se z davu vyděluje - hlavní hodnoty, osobní svoboda, sebevyjádření, seberealizace
co přijde zítra? rovnováha mezi oběma principy: nebo se oba principy nějak "zcelí", a vznikne ještě něco jiného, co společnost dosud nezná?