Voľný pokec -
Každý národ má takú vládu,akú si zaslúži.
Možná to bude znít divně,ale nemám pocit,že bysme měli jiný názor,spíš se doplňují o jiný úhel pohledu.
Nemyslím si,že bysme mohli oddělovat školství od rodiny a rodinu od společnosti.Je to jeden celek a principy na kterých fungují se promítají do všech částí.To,že jsem psal o jedné ještě neznamená,že ji vidím jako jedinou důležitou ;)
I moja dcéra chodievala zo školy s názormi, že sa učia zbytočnosti. Ja som jej to však nikdy neodobrila. Za roky, čo pracujem, viem povedať, že toho „balastu“ sa človek prirodzene zbaví sám selekciou, v súlade s potrebami v práci. A myslím, že niekedy je to aj na škodu. Prečo si nezapamätať kadejaké milé básničky alebo aj suché definície z matiky? Jeden nikdy nevie, kde ho život zaveje a kedy sa mu to môže akokoľvek zísť, hoci len pre pobavenie v spoločnosti.:)
Čas,který jsem MUSEL věnovat (i po škole -WALL-) poezii z pera Petra Bezruče a povinné četbě podobných schválených umělců považuju za totálně zabitý a jestli mi někdo bude tvrdit že ne,tak si o něm myslím své :D.
Důvod,proč by si děti z gymnazia měly pamatovat kolik váží meč krále Václava a proč test z dějepisu obsahuje samé podobné otázky mě napadá jen jeden - učitelka by si měla zajít na odborné vyšetření.
Nepolemizuju o tom,že naučit se základy matematiky,pravopisu apod. by mělo být samozřejmé.
Co dodnes ale samozřejmé není je individuální přístup k dětem a možnost,aby si samy měly možnost vybrat rozvíjet se v tom,co JE (ne rodiče nebo učitele) zajímá.
Nevidím žádný důvod pro to,aby musel kluk nadaný na matematiku dostávat pětky ze zpěvu,výtvarky nebo tělocviku,ani proč by se jeho spolužačka měla trápit s výpočty druhé kosmické rychlosti (které nejspíš nikdy nedosáhne :D).
Co by se mělo učit a zatím to ve škole chybí je finanční gramotnost.To je dnes veliký problém.Spousta lidí -mladých i starých-se nechá napálit různými výhodnými (ale ne pro ně) nabídkami,neumí si ani spočítak,kolik vlastně zaplatí za úvěr nebo hypotéku a pak se jen diví...
kto sa zaujima o financie moze ist na jednu z mnohych obchodnych skol a inych, brat takto studuje strednu skolu podnikania a maju financne predmety od prveho rocnika
moznosti je dost a kto sa citi nenaplneny - vzdy je tu este lacny sposob - samovyuka
Odborné školy jsou jasné,ale do těch chodí jen zlomek žáků a ti starší už tam nepůjdou.Proto by to měla být samozřejmost už na základní škole.
Je to asi měsíc zpátky co jsem se informoval na spotřebitelský úvěr na auto.Že pán z autosalonu-který tenhle způsob financování nabízí, si není jistý a místy tvrdí hlouposti,to bych ještě s přivřením obou očí pochopil.Ale že mi podobné hlouposti bude tvrdit i bankovní úřednice u které bych nějaké vzdělání v oboru očekával - to mě fakt nemile překvapilo -ROLL- (nezjistit si to jinde,stálo by mě to docela dost peněz).
" Odborné školy jsou jasné,ale do těch chodí jen zlomek žáků a ti starší už tam nepůjdou.Proto by to měla být samozřejmost už na základní škole." - teda neviem co hovoria statistiky ale ja ked som skoncila zakladnu skolu tak to mohlo byt tak 60% gymnazia, 30% obchodne skoly a zvysok sa porozdeloval kade-tade, tie obchodne skoly su celkom rozsirene plus sa zakladaju aj sukromne ekonomicke
"Je to asi měsíc zpátky co jsem se informoval na spotřebitelský úvěr na auto.Že pán z autosalonu-který tenhle způsob financování nabízí, si není jistý a místy tvrdí hlouposti,to bych ještě s přivřením obou očí pochopil.Ale že mi podobné hlouposti bude tvrdit i bankovní úřednice u které bych nějaké vzdělání v oboru očekával - to mě fakt nemile překvapilo" - toto podla mna nepatri velmi do kolonky skolstva, to je ta typicka debilita niektorych ludi, ktorym by skola nepomohla, niektore veci nezmenis, mohla by som naratat x osob co vystudovali neviem ako zamerane skoly, ktore to preberali a nepomohlo im to, lenze to uz nie je chyba skol, minule ma skoro vystrelo na cviku ked spoluziacka piatacka hladala v exekucnom poriadku definiciu pojmu "vec" a to su situacie kedy si clovek povie, ze niekomu niet pomoci nech by bol system akokolvek dokonaly...vela ludi vie tieto svoje nedostatky uspesne maskovat roky kym ich neuvidis v urcitej situacii kedy sa to prejavi, to je mozno urcity vrodeny podklad, tazko povedat
A ešte niečo - každý fakt dobrý matikár má v drvivej väčšine skvelé priestorové videnie, s tým súvisiacu schopnosť pracovať s obrazom, symbolom a farbou. Preto väčšina dobrých matikárov je hudobne nadaná a keďže to súvisí so sluchom, nemajú problémy naučiť sa jazyky. Jednoducho všetko so všetkým súvisí :D a kto sa nechce učiť výpočet druhej kozmickej rýchlosti, nech nejde na matematický gympel. Mňa to napríklad bavilo, preto som šla práve na taký.
Učitelia majú umožnené upraviť 30% obsahu štátnej osnovy s ohľadom na aktuálne zmeny vo vývoji daného predmetu.
A to ostatné - ako hovorí Curry - je vecou samoštúdia :) pravda, ak dotyčnému na tom záleží.
Jediná ekonomická informace:D,kterou si ze základky pamatuju :židé byli lichváři -půjčovali s úrokem až 10 !!! %.Jak potom nazvat dnešní poskytovatele nevím - něco by se mělo vymyslet;).Podobně bylo v očích tehdejší vládnoucí strany největším hříchem církve vybírání desátku.Dnešní překábátění soudruzi podle tohoto měřítka skončí v pěkně rozpáleném kotli -PUH-.
Gymnázium podle mých (ne už úplně čerstvých -SHAME-) informací nemá finanční vzdělávání v programu.A na obchodní akademii chodili ti,co se se svým nevalným prospěchem nikam jinam nedostali .Možná jsem natrefil na její absolventku-ROLL-.
Já vím že to nepatří do kolonky školství,ale stejně jsem toho názoru,že by mělo.Protože to spoustě lidí dokáže ovlivnit život mnohem víc,než to,že se naučí recitovat Polednici,nebo budou vědět,co napsal grafoman -WALL- Jirásek
" Já vím že to nepatří do kolonky školství,ale stejně jsem toho názoru,že by mělo.Protože to spoustě lidí dokáže ovlivnit život mnohem víc,než to,že se naučí recitovat Polednici,nebo budou vědět,co napsal grafoman -WALL- Jirásek" - vyjadrim sa este presnejsie - VOBEC to nepatri do kolonky skolstvo, uz len kvoli tomu, ze spotrebitelsky uver je u nas relativne nova vec, ktory starsie rocniky urcite nemali sancu na skole preberat kedze suvisi s nasim vstupom do EU a prijimali sa mnohe zmeny
a je to presne o tom - ty tvrdis, ze sa ti zda, ze sa ludia malo financne vzdelavaju, inym sa zas bude zdat, ze mame napr. nedostatok umeleckeho vzdelavania, dalsi sa budu stazovat, ze sa napriklad nevenuje viac psychologii, politologii a neviem comu a dostavame sa naspat ku: neda sa vyhoviet vsetkym a vzdy je to o volbe, kto chce studovat financie ma na vyber z kvalitnych skol, kto chce studovat umenie, nech ide studovat umenie, politologiu, cokolvek, komu sa nepacia humanitne odbory, nech ide na prirodovedne gymnazium, kto ma problem s matikou, nech ide na humanitne, obchodne, jazykove, co len chce..
ludia fnukaju nad systemom a pritom je to vsetko o ich volbe
myslim si, ze zakladne skoly nie su zatazovane nejakymi nepotrebnymi vecami, deti na zakladnych skolach malokedy vedia comu sa chcu venovat v buducnosti a ak aj vedia, takmer vzdy este nazor zmenia, aj niekolkokrat a nebolo by na mieste nejake oblasti okresavat, materia nie je predsa tak komplikovana ako na strednych skolach a je spravne aby mali zbezny prehlad v roznych oblastiach aby ked sa raz rozhodli kam chcu v zivote smerovat, mali na com stavat, keby nastavala specializacia tak skoro, urcite by tym mnohi (viac ako mnohi) utrpeli
max by to mohol byt volitelny predmet vo vyssich rocnikoch ale aj tak si myslim, ze by to nebolo extra uzitocne, to by sa stihli zvladnut len uplne zaklady, ktore by boli bez dalsieho studia nepouzitelne v praxi
A teď mi řekni, budhíčku, kde v tomto širokoúhlém pohledu stojí vliv školy a jejích titěrných osnov?-CONFUSED-;)
Nedávno jsem narazila na přednášku pana Koukolíka o deprivantech a tady už bych řekla, že jde přímo o výtvor společnosti, jakýsi tvar doby, do které jsme dospěli, než o nějaký krátkodobý vnější vliv
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=vZSjJ4QKjls